Maart! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Christiaan Herrewijn - WaarBenJij.nu Maart! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Christiaan Herrewijn - WaarBenJij.nu

Maart!

Door: Christiaan

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

11 Maart 2009 | Verenigde Staten, Berkeley

Ja ja, afgelopen weekend ben ik even super decadent op en neer gevlogen naar New York. Als ware kosmopoliet mag ik twee echte New Yorkers tot mijn vriendenkring rekenen bij wie ik elk een nacht kon blijven slapen. Marieke en Rob: het was top!

Vrijdagavond het vliegtuig gepakt, zaterdagochtend om 6 uur aangekomen op JFK-airport. Ik zou eerst naar Marieke gaan maar omdat het nog zo vroeg was was ik een paar haltes eerder de metro uitgestapt om zo het laatste stuk te voet te doen en gelijk een stukje stad te zien.

Mijn eerste indruk was niet onverdeeld positief. Ik kwam boven de grond in een deel van de wijk Queens waar het nogal vies, verpaupert en ongezellig was. Bovendien raakte ik al snel hopeloos verdwaald. Mijn broer Thomas vertelt altijd hoe hij navigerend op de zon zonder kaart grote steden doorkruist en dat wilde ik ook wel eens proberen. Door een klein maar beslissend denkfoutje liep ik echter precies de verkeerde kant op. (Ik dacht dat ik naar het Oosten moest, maar ik moest naar het Westen). Na een tijdje kwam ik langs een benzinepomp waar ik een paar kaarten kocht die we meer op het juiste spoor zetten. Maar het leed was nog niet geleden. Marieke woont op het eiland Manhattan maar de meeste bruggen daar naartoe waren niet opengesteld voor voetgangers. Toen ik eindelijk (via Rooseveld Island en toch maar een stukje met de metro) Manhattan wist te bereiken heb ik rondje gedaan waarin ik het Central Park, het VN-hoofdkantoor en de Crysler Building kon afvinken. Daarna ben ik naar Marieke gegaan en hebben we Wall Street bezocht en geluncht. Daarna ben ik zelf nog met de (gratis!) boot naar Staten Island gegaan omdat je dan mooi langs het Vrijheidsbeeld vaart. Aangekomen op Staten Island heb ik meteen weer de boot terug gepakt, want er zou daar verder niets te doen zijn. Terug op Manhattan nog even langs "Ground Zero" gegaan. Er staan nu drie verdiepingen van de nieuwe torens die de ze daar gaan bouwen.

Daarna heb ik Marieke weer thuis opgepikt en zijn we naar een heuse Broadway Show gegaan! Mama Mia! Super cool! Marieke had korting vanwege haar werk bij de VN, dus dat was weer meegenomen.

Zondag ben ik naar het Empire Statebuilding gegaan om bovenop van het uitzicht te genieten! Na nog wat omzwervingen uiteindelijk met Marieke naar Rob gegaan die nu aan Columbia University studeert en net als ik ook in een Internationaal huis woont. Na daar gegeten te hebben hebben we met zijn drieën van een Jazz-optreden genoten dat daar werd gehouden. Daarna slapen.

Maandag nog even bij "Grant's Tomb" gekeken waar de Amerikaanse volksheld Ulysses S. Grant in een spectaculair gebouw ligt begraven. (Hij was de generaal die in de Burgeroorlog het winnende leger aanvoerde, later ook president). Daarna ben ik tegen alle adviezen in naar the Bronx gegaan omdat ik naast alle toeristische attracties ook een stukje echt New York wilde opsnuiven. Toch voel je je wel ineens heel anders als je daar als enige blanke door een zwarte wijk met meer dan een miljoen inwoners loopt. Er was veel volk op straat: grote zwarte mannen met nog grotere broeken, truien en petten, maar ook omaatjes en moeders met kinderwagens. Eigenlijk was het best gezellig en helemaal niet de enge achterstandswijk die me was voorgeschoteld. "I'm the supervisor, you respect me, I respect you" zei een man tegen een andere man toen ik ze inhaalde. Ik heb me er maar niet tegen aan bemoeid. Aan het eind van de middag ben ik weer terug naar Californië gevlogen.

Verder ben ik in Berkeley nog naar de kapper geweest. Het was er nogal donker en ik stond met mijn voeten in het haar van enkele vorige klanten, maar ik werd goed geknipt, hoewel ik wel behoorlijk onderuit moest gaan liggen omdat het Chinese kappersvrouwtje er anders niet bij kon. Toen ik na afloop vijf dollar fooi gaf (25 ipv 20 want ik had in een reisgidsje gelezen dat fooien bij kappers e.d. gebruikelijk zijn) gaf ze me een blik alsof ik zojuist haar leven had gered. Toen ik de deur uit stapte vroeg ze nog of ik elke maand geknipt wilde worden. De volgende dag hoorde ik iemand zeggen dat er even verderop een andere Chinese kapper zit waar je je voor slechts vijf dollar kan laten knippen.

Tenslotte over de vakken: ze zijn nog steeds leuk, ik moet nog steeds een hoop kleine opdrachtjes maken en heel veel lezen. Maar het houdt me zoet en het gaat (meestal) goed.

  • 12 Maart 2009 - 10:48

    Wouter J:

    Ha die Chris, nog bedankt voor je kaartje man! Erg leuk! Je verhalen zijn weer mooi: superleuk om jou en Marieke daarzo te zien! Hier alles goed, sollicitatiegesprek lopen & overmorgen naar India: hoera! T beste man, ciao Wouter

  • 12 Maart 2009 - 14:34

    Marrk:

    Zozo, een metropoliet ben je inderdaad wel. Grote gebouwen hebben ze daar in New York...
    Maaruh, zonder te willen zeuren. Doe eens info geven over je vakken?
    Veel plezier met de niet- en de wel-vakken.

  • 12 Maart 2009 - 14:46

    Laura:

    Wow!
    Chique hoor! 'Met het vliegtuig op en neer!:P'
    Cool dat je naar New York ben geweest en in korte tijd zoveel gezien heb. I respect you:P
    Alleen dat verdwalen....weet Thomas ervan?:P
    Heel veel plezier daar!
    Kus Laura

  • 13 Maart 2009 - 04:23

    Christiaan Herrewijn:

    Hey Wouter! Heb super veel plezier in India, let goed op Edwin.

    Hey Laura! Leuk dat je zo fanatiek mijn schrijfsels leest! Wat Thomas van verdwalen weet, weet ik niet.. dus dat zal je hem zelf moeten vragen. Hij heeft in ieder geval meer richtingsgevoel dan ik. ;)

    Mey Mark! Alles is groot hier in de VS, behalve de mensen, die zijn klein. Over de vakken die ik doe, ik heb speciaal voor jou een stukje gecopypaste uit een mailtje dat ik eerder heb gestuurd aan iemand met de zelfde vraag. For all to see:

    Ik doe drie vakken.

    Science, Technology, and the Politics of Nature: dit vak is vooral heel veel lezen (tegen de 200 pag. per week), maar het is wel interessant. Het gaat over de relatie tussen Wetenschap, Techniek en Maatschappij. Een echt Tema vak dus. De insteek is nogal filosofisch / sociologisch, dus daar moet je van houden. Elke week moet ik een "reflection paper" van 1 pagina schrijven en daarnaast ook nog totaal 2 iets langere papers waarin je 2 onderwerpen uitdiept met extra literatuur. Tijdens de colleges is het vooral discussie over de literatuur en je word ook beoordeeld op je bijdrage aan de discussie. Leuk, maar wel erg tijdrovend.

    Energy Economics: dit vak is niet al te moeilijk. Het gaat over de milieueffecten van energieproductie en dan met name olie. Het vak gaat erover hoe die effecten in de economisch kosten/baten analyse meegenomen kan worden, en vooral ook over hoe dat nu niet gebeurd. Het vak bestaat, naast de colleges en wat leesvoer, uit een aantal korte opdrachten waarvan de eerste een groepsopdracht is. Wij hebben een ("quick and dirty" ) onderzoek gedaan naar de effecten van het winnen van Heavy Oil in California en daar een presentatie over gegeven en een kort paper over geschreven.

    Special Topics in Energy and Resources: dit vak gaat over end-use energy efficiency. Vooral over hoe beleid energy efficiency kan bevorderen en wat daar de economische implicaties van zijn. Nu gaat het bijvoorbeeld over het stellen van efficiency-standaarden aan de industrie die consumenten apparatuur maakt. Hoe beweeg je de industrie om zuinigere koelkasten te maken, hoe meet je dat, etc. Ook dit vak is tot nu toe niet heel zwaar, maar ik moet nog een paper gaan schrijven, dus de werklast zal nog wel iets toenemen.

  • 17 Maart 2009 - 11:28

    Judith:

    He Chris!

    Gaaf, zo'n weekendje New York. Je maakt me jaloers! Ik zie dat je naast je studie en Amerika, ook veel leert over lachen op foto's, het gaat je steeds beter af! Richtingsgevoel is helaas niet aan te leren, geloof dat jij en ik het 'verdwaal gen' van mama hebben geerfd. Hoop niet dat ik dat gen door ga geven aan de kleine... Die laat trouwens op zich wachten. Inmiddels 2 dagen 'over tijd' en ik wordt steeds ongeduldiger. Maar tussen nu en 2 weken gaat het in ieder geval gebeuren, dan word je oom!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Berkeley

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2009

Mei: en het is alweer bijna voorbij...

04 April 2009

Aprilletje zoet geeft soms een witte hoed

11 Maart 2009

Maart!

20 Februari 2009

Februari!

30 Januari 2009

Chris in Berkeley
Christiaan

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 7746

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: