Chris in Berkeley - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Christiaan Herrewijn - WaarBenJij.nu Chris in Berkeley - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Christiaan Herrewijn - WaarBenJij.nu

Chris in Berkeley

Door: Christiaan

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

30 Januari 2009 | Verenigde Staten, Berkeley

Lieve familie en vrienden,

Ik zit nu al weer een week en twee dagen in Berkeley om hier aan de Universiteit een paar vakken te volgen en onder tussen veel plezier te hebben. Een update geven van mijn avonturen hier.

Berkeley is de grootste geitenwollensokkenplaats die ik ooit heb bezocht. Letterlijk: een mede student zat tijdens een college een sok te breien, keurig netjes met drie kleine naaldjes. Verder heb ik een docent die de afgelopen vier jaar alleen maar zwarte kleren heeft gedragen omdat Bush was herkozen. Na het aantreden van Obama is hij overgestapt op grijs, wat hij nu dus de komende vier jaar draagt. Verder sprak ik twee turn-meisjes die alleen maar zijn toegelaten vanwege hun turnkwaliteiten. In onze ogen heel raar, maar eigenlijk is het nog niet eens zo'n gek systeem. Ze trainen 4 uur per dag en de resterende tijd krijgen ze degelijk onderwijs en speciale bijlessen zodat ze ook nog wat leren. Volgens hun waren alleen de Football-players echt dom.

Verder leef ik hier in het international house. Drie maal daags wordt er voor me gekookt en ik heb een eigen kamer met een bed waar ik zowaar ook echt in pas. Het bureautje is een beetje klein. Ik heb het iets van de muur moeten trekken zodat ik mijn benen er onder kwijt kan. Verder is het eten redelijk goed. Zowel 's morgens, 's middags als 's avonds kan je warm eten wat ik dan ook doe, want het brood is niet zo best en ze hebben geen hagelslag. Verder hebben ze letterlijk elke dag broccoli, wat ik de eerste twee dagen best lekker vond.

Afgelopen weekend ben ik met iemand die ik in het I-house heb ontmoet naar San Francisco geweest waar allerlei Chines optredens waren in verband met het Chinese nieuw jaar. Dit weekend gaan we waarschijnlijk met een aantal mensen een picknick doen.

Over de vakken (speciaal voor geïnteresseerde ouders): Ik doe hier vier vakken, en die houden me aardig zoet, zacht gezegd. Alle vakken laten je behoorlijk veel lezen, en je kan ook moeilijk af en toe wat over slaan want je wordt geacht elke week geschreven reflecties in te leveren en je wordt beoordeeld op je bijdrage aan de groepsdicussie die gaat over de stof. Zo heb ik een vak dat je vrolijk een heel boek van 213 taaie politiek filosofische pagina's laat lezen over hoe de politiek en de wetenschap zich verhouden. Verder doe ik nog een vak over de waardering van grondstoffen die nog niet op de markt zijn, als ik het goed begrijp komt het voornamelijk op econometrie neer. Ik heb daar niet zoveel kaas van gegeten, dus dat zal ook veel tijd kosten.
Verder doe ik nog twee vakken over energiebeleid die een stukje makkelijker/minder tijdrovend zijn. De ene gaat over energie efficiency en hoe dat gepromoot/afgedwongen kan worden. Het laatste vak (van de man in het grijs) is een vak over energie, economie en klimaatverandering. Veel van wat de stof behelst weet ik al, dus das lekker makkelijk voor de afwisseling.

Even voor het schokeffect: Ik ben hier nu negen dagen en ben nog nooit na 7 uur 's morgens opgestaan (ook niet in het weekend). In het begin kwam dat door de jetlag, later omdat ik het heel snel heel druk kreeg. Omdat het semester al begonnen was toen ik aankwam moest ik vanalles tegelijk doen: settelen met mijn spullen, een hoop administratieve rompslomp, collegevolgen en natuurlijk het huiswerk van de vakken. Ik heb elke dag college, meestal 's middags. Op maandag heb ik college van 17:00 uur tot 20:00 uur zodat mijn avondeten me door de neus wordt geboord. Ik weet niet of jullie dat allemaal interessant vinden, maar voor de zekerheid vermeld ik het maar.

Ik ben van plan om elke maand dat ik hier zit een korte update op deze site te geven. Deze keer was dus voor januari. Verder ben ik ook bereikbaar via skype, op Facebook of via één van mijn twee superhippe nieuwe e-mail adressen: c_herre@berkeley.edu of c_herre@are.berkeley.edu
.
Samengevat: ik heb het behoorlijk druk, maar vermaak me hier ook uitstekend!

Groetjes Christiaan

  • 31 Januari 2009 - 07:03

    Willemyn:

    Hej Chris!

    Leuk verhaal en fijn dat je al gesetteld bent! Heel veel plezier het komende half jaar en veel sterkte met het vele werk en het vroege opstaan. Straks heb je een discipline en een ritme waar je u tegen zegt! Geniet ervan en als ik een pak hagelslag op moet sturen dan hoor ik het wel.

    groetjes Willemyn

  • 31 Januari 2009 - 09:49

    Rianne:

    Leuk om te horen dat t goed gaat daar. Echt superfijn voor je dat je toch nog kon gaan!
    Als je je adres doorgeeft, heb je waarschijnlijk heel snel een jaarvoorraad aan hagelslag per post ontvangen ;)
    Groetjes en heel veel plezier deze maand!

  • 31 Januari 2009 - 09:51

    Martine:

    Hee Chris!
    Klinkt superleuk allemaal! En wat is het daar mooi weer, ben helemaal jaloers. Veel plezier daar, geniet ervan!

    ps: misschien kun je nog wat breitips met je mede-student uitwisselen.

  • 31 Januari 2009 - 10:08

    Alexander (v L):

    Hey Chris!

    Mooi om te lezen hoor! Zo te horen vermaak je je goed, maar succes met de geitenwollen sokken he?! Vaak worden 'geitenwollen sokken activiteiten/mensen' met ontwikkelingslanden geassocieerd; moet ik dus concluderen dat de VS daar ook toe behoren? ;-)

    Succes en veel plezier!
    Alex

    PS: als je een voedselpakket opgestuurd wilt krijgen om je maandagen door te komen moet je het maar even laten weten!

  • 31 Januari 2009 - 15:35

    Laura Simons:

    Heey Chris!
    Super leuk dat je nu al een blog heb gemaakt! Ik ga ze elke maand volgen.
    Ik ben blij dat je het naar je zin heb, maar het lijkt mij wel ontzettend zwaar om in één keer in dat ritme mee te moeten gaan. En dan vooral het vroege opstaan :P
    Ik hoop dat je het naar je zin blijft hebben en ik kijk uit naar je volgende blog!
    Heel erg veel succes!
    Kus Laura

  • 31 Januari 2009 - 15:44

    Marieke:

    He Chris,
    Wat leuk om je verhaal te lezen! En dan noemen ze TIW geitenwollensokken! En wat ziet het er daar zonnig uit... ben jalours. Ik ga zeker proberen om een keertje langs te komen. Een paar vriendinnen gaan met springbreak naar SF en ik hoop dat mijn werk het toelaat om mee te gaan. En kom ook een keertje in New York langs!! Dat mag je niet missen als je hier bent en ik heb altijd een slaapplek voor je!
    Groetjes, Marieke

  • 01 Februari 2009 - 05:42

    Christiaan Herrewijn:

    Tsjonge, wat een hoop reacties! Superleuk!

    @ Willemyn en Rianne: hagelsag opsturen is niet nodig, maar voor de zekerheid toch even mijn adres:

    Christiaan Herrewijn
    International House at UC-Berkeley, room 553
    2299 Piedmont Avenue
    Berkeley, CA 94720-2320
    USA

    @ Marine: superweertje hier inderdaad, hoewel het 's middags wel snel afkoelt. Breien doe ik niet meer, bovendien was zij een echte professional, daar kan ik me niet aan meten. Als ze volgend college weer aan het breien is maak ik er een foto van.

    @ Alexander: aan het aantal bedelaars te zien zou je het wel zeggen. Het zijn er echt super veel. Ik denk dat ze allemaal hiernaartoe komen omdat je hier in de winter niet doodvriest en de geitenwollensokken misschien relatief gul zijn.

    @ Laura: misschien komen er nog wel wat tussendoorberichtjes. :) Kus voor jou en veel plezier op de koorborrel.

    @ Marieke: Ik ga zeker een keer langskomen! Je bent hier ook van harte welkom. Tenminste als het aan mij ligt, geen idee wat de regeltjes daar over zeggen.

    Groetjes Chris

  • 01 Februari 2009 - 11:42

    Judith:

    He broer! Leuk om te lezen dat het je bevalt daar in de States!
    Met drie warme maaltijden per dag zal je die maandagavonden vast wel doorkomen, ook zonder hagelslag. En ben benieuwd wat voor president er nodig is om die ene docent in het wit te krijgen...

    Heb afgelopen donderdag afscheid genomen op het werk. Nu officieel met verlof. Mijn leventje is nu exact tegenovergesteld aan dat van jou: uitslapen, veel brood met hagelslag eten, middagdutje, een beetje in huis rond drentelen en dan boodschappen doen en koken. Heerlijk ontspannen, maar daar zal over 6 weken wel verandering in komen! Ik mail je foto's zodra de kleine er is! In de tussentijd kijk ik uit naar je blogs en foto's.

    x Judith

  • 01 Februari 2009 - 15:24

    Daan Herrewijn:

    Chris,
    mooi man! Hele goeie tijd gewenst, ik houd je in de gaten... Foto's doen me denken aan mijn tijd in Boston. Geniet ervan! (leer die Amerikanen maar zuinig te zijn met energie ;-)

  • 01 Februari 2009 - 16:23

    Christiaan Herrewijn:

    Zussie! Geniet van je bolle buik. Als het zover is zie ik de foto's van Puk (m/v) wel verschijnen.

    Daan: Ik hou je op de hoogte, misschien schiet ik er zelfs nog wel een paar foto's bij!

  • 01 Februari 2009 - 18:57

    Wouter D:

    Hey Chris! Misschien kan je op maandag avond naar de Mc, de Burger King, de Wendy's, KFC, California Pizza Kitchen, Pizza Hut, Subway, Macaroni Grill, enzovoorts enzovoorts.. Genoeg alternatieven lijkt me toch? Of gaan die Amerikanen toch iets minder vaak naar een fastfood keten dan dat wij hier denken?
    Vermaak je iig daar en ben benieuwd naar je updates!!
    En vergeet niet heel veel van het land te zien he! Maar zo te horen ben je al goed bezig! :)

  • 01 Februari 2009 - 19:37

    Wouter J:

    Ha die Chris! Je avontuur is begonnen: geweldig. Ik lees een hoop energie en enthousiastme, maar ook bereidheid om de zaken grondig aan te pakken! Gedrag = Persoon x Omgeving, dus ik ben benieuwd wat we allemaal nog meer gaan zien van je! Ik wens je een hele goede tijd toe vent! Afsluitend met een quote zeg ik hier alvast gedag..Ciao, t beste vent!

    "Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Cathc the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover" - Mark Twain

  • 02 Februari 2009 - 15:41

    Ferry:

    Leuk om iets van je te horen man! En het is weer zo'n lekker Christiaan verhaal :). Ik ben nu al benieuwd naar je verhaal van volgende maand (misschien kun je er elke 2 weken maken :) ).
    Als er iets spannends op het koor gebeurt laten we je het weten (tot nu toe zou ik niet verder komen dan Peter en Eline die wel erg vaak samen air-hockey spelen en samen onder de trap van de wentelwiek "zoeken naar de kwijtgeraakte air-hockey schijf" (sure)).
    Greetz, en snel tot horens!
    Ferry.

  • 04 Februari 2009 - 19:21

    Edgar:

    Hoi Chris,

    Goed verhaal, volgende keer wel even proberen te lachen voor de foto :)

  • 09 Februari 2009 - 15:10

    Rob Van Haaren:

    Ha die Christiaan,
    Ik heb met genot je bericht gelezen, zoals elk van je columns die met iedere intermania-oplage rond werden gestrooid.
    Fijn om ook even met je te skypen, ik hoop je snel weer te spreken!

    Succes met de workload en veel plezier in je vrijgewerkte uurtjes..

    Rob

  • 17 Februari 2009 - 14:24

    Judith:

    He broer, kan je niet weer eens een stukje schrijven? Ik verveel me dood hier... Ik moet veel rusten van de verloskundige, maar dat is echt saai... Ik zit maar te wachten tot die vliezen breken, kan nog best 4 weken duren... Ik hou je op de hoogte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Berkeley

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2009

Mei: en het is alweer bijna voorbij...

04 April 2009

Aprilletje zoet geeft soms een witte hoed

11 Maart 2009

Maart!

20 Februari 2009

Februari!

30 Januari 2009

Chris in Berkeley
Christiaan

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 7740

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: